0 11 minutes read

Jak získat KITAP, KTP WNA a KK – trvalý pobyt v Indonésii (v případě sňatku)

Před dvěma lety jsem napsala podrobný článek o tom, jak získat přechodný pobyt (KITAS) v Indonésii. Jsem ráda, že se mi vás několik ozvalo a že pro vás byly tyto informace přínosné. Dalo by se říct, že dnes přináším pokračování tohoto tématu, jelikož trvalý pobyt je možné získat až po určité době, kdy máte KITAS.

kitap, kartu keluarga, dlouhodobý pobyt v Indonésii, manželství

Zmiňovaný článek si můžete přečíst zde: KITAS: Roční povolení k pobytu (v případě sňatku)

Pokud vás svatba teprve čeká, pak začněte u tohoto článku: Jak si vzít Indonésana, 1. část: Běh po českých úřadech

Nejdůležitější info najdete zde: Converting a KITAS Visa to a KITAP Visa

Kartu izin tinggal permanen neboli KITAP je povolení k trvalému pobytu v Indonésii, které se však musí každých pět let obnovovat. Celková doba platnosti víza je 25 let. Co se bude dít po této době, nemám tušení. Na imigračním mi dokázali odpovědět jen tak, že si prostě musím změnit občanství (což samozřejmě nemůže být jediná možnost). Ale to je ještě daleko, teď se pojďme zaměřit na postup při vyřizování tohoto víza. O KITAP si můžete požádat i v případě, že nemáte indonéského manžela / manželku, ale o tom tento článek není. Proces a potřebné dokumenty se totiž liší.

Dvě důležité otázky na úvod:

Po jaké době můžu přejít z KITAS na KITAP?

Standardně po dvou letech od sňatku a po jednom prodloužení KITAS.

Kdy začít vše řešit a jak dlouho to trvá?

Nám bylo řečeno, že je potřeba přijít na imigrační minimálně 3 měsíce před koncem platnosti KITAS. Zatímco před rokem se proces hrozně táhl, letos byli velice rychlí a po měsíci a dvou dnech jsem měla vízum hotové. Samozřejmě se to ale může lišit podle imigračního, pod které spadáte. Pokud ale začnete vše řešit v čas, pak byste měli vízum dostat minimálně poslední den platnosti toho aktuálního.

KITAP – potřebné dokumenty:

  • formulář 24 a 27 (obdržíte na imigračním, vyplňte černým perem)
  • originál Surat pernyataan dan jaminan (obdržíte na imigračním, vyplní jej váš indonéský manžel / manželka, je potřeba opatřit šestitisícovou známkou)
  • originál Surat permohonan alih status ITAS – ITAP dan MERP (pravděpodobně dostanete na imigračním pouze vzor, podle kterého musíte dokument sami vytvořit na počítači a vytisknout, podepíše manžel / manželka a opět je potřeba opatřit známkou)
  • kopie KTP manžela / manželky (pro ověření přinést i originál)
  • kopie Kartu keluarga (KK – rodinná karta; pro ověření přinést i originál)
  • originál i kopie vašeho pasu (je potřeba okopírovat stranu s osobními údaji, stranu s původním vízem, než jste dostali první KITAS, a stranu s potvrzením o obdržení posledního KITAS)
  • originál i kopie vašeho KITAS
  • kopie Buku nikah (oddací kniha / list – podle náboženství buď vyhotovený na KUA nebo Catatan Sipil; přineste také originál k nahlédnutí)
  • kopie Osvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství z ČR (to, které jste potřebovali už před uzavřením sňatku i pro žádost o KITAS – soudně přeložené do indonéštiny)
  • originál Pernyataan integrasi neboli prohlášení, ve kterém souhlasíte, že se budete učit indonéštinu, dodržovat zákony a ctít místní kulturu (pravděpodobně dostanete vzor na imigračním, ale musíte podle něj sami napsat dokument na počítači, vytisknout a podepsat, opatřit známkou)
  • aktuální Surat keterangan domisili nebo SKTT (viz níže)
  • kopie Surat keterangan keabsahan nikah dari KUA atau Catatan Sipil (viz níže)
  • 1x fotka s červeným pozadím velikosti 3×4

Tyto dokumenty zanesete na imigrační, pod které spadáte. Přibližně za týden od podání by k vám domů měla přijít kontrola, stejně jako tomu bylo při žádosti o KITAS. Nicméně může se vám taky stát (stejně jako nám), že nikdo nepřijde a místo toho si vás pozvou na imigrační, abyste tam podepsali dokument, že kontrola proběhla (důvod byl, že už nás znají, že prý bydlíme daleko a že je období dešťů). Je důležité přijít i s vaším manželem / manželkou. Vyfotí si vás pro dokumentaci.

Po dalším týdnu se zastavíte na imigrační, kde si vás vyfotí a sejmou vám otisky prstů. Zároveň dostanete dvě obálky – jedna je pro Kantor Wilayah (originál) a druhá pro hlavní imigrační úřad Kuningan (kopie). S tím už ostatně máte zkušenosti. Nejdříve musíte zajet na Kantor Wilayah, neboli imigrační, pod které spadá celá provincie, ve které bydlíte. Pokud jste v Jakartě, pak to máte jednoduché. Já jsem ale z Bogoru (provincie Západní Jáva) musela až do Bandungu. Potvrzení žádosti jim trvalo jen pár hodin, zatímco loni dva dny. Nic zde neplatíte.

Poté s druhou obálkou a dopisem z Kantor Wilayah zajedete do Jakarty na hlavní imigrační úřad, který se nachází na adrese Jl. H. R. Rasuna Said, Sentra Mulia Kav. X-6, Kuningan, Jakarta Selatan.Dříve se tu musela vystát fronta, ale dnes už mají jiný systém – nebuďte zaskočeni, když se potkáte pouze s hlídačem nahoře v patře, který sedí u stolečku a bude si chtít vaše dokumenty vzít. Vyplníte “předejku” a dostanete instrukce, že po 5 pracovních dnech máte zajít rovnou na vaše imigrační, kde jste proces začali. Nic zde neplatíte.

POZOR! Dříve se platilo vízum ještě před tím, než jste museli na Kantor Wilayah. Dnes se platí až po obdržení rozhodnutí z Jakarty. To je sice super, protože vám peníze nepropadnou, kdyby byla vaše žádost zamítnuta, ale taky vám bude sděleno datum, do kdy je nutné platbu provést – tj. obyčejně měsíc od podání žádosti. Pokud by do té doby nebylo rozhodnutí z Jakarty, stejně musíte zaplatit.

Jakmile se dostavíte na imigrační, bude vám sděleno, jestli byla vaše žádost schválena nebo ne. Pokud ano, budete muset provést platbu – nově PŘES ÚČET nebo zajděte rovnou do banky. Imigrační už nepřijímá platby v hotovosti. Cena KITAP pro rok 2018 byla v Bogoru 5.505.000 IDR.

Za další 3 dny si můžete svůj KITAP vyzvednout.

SKTT

Dokument, který jste při první žádosti o KITAS nepotřebovali, jste pravděpodobně museli vyřídit při druhé žádosti. Pokud je to tak, máte usnadněnou práci. Pokud ne, budete ho muset vyřídit teď.

Nejdříve udělejte RW/RT/Kelurahan kolečko (někde prý nevyžadují) a taky na policejní stanici, pokud ještě nemáte dokument o potvrzení, že tu jako cizinec pobýváte.

Pak se vydejte na Dinas Pendudukan (Capil). Proces trvá přibližně dva až tři týdny a dostanete takovou malou papírovou kartičku, kterou musíte pečlivě uschovat. Více o tomto dokumentu jsem psala ve článku o KITAS.

Surat keterangan keabsahan nikah dari KUA atau Catatan Sipil 

Opravdu hloupý dokument, který nedává smysl ani úředníkům z náboženského úřadu. Není požadovaný na každém imigračním, ale tady v Bogoru to bez něj prostě nešlo. Je to dokument z úřadu, který vám vydal buku nikah. Potvrzuje, že oddací knížka je pravá. Nesmyslné je to z toho důvodu, že v této fázi už máte buku nikah dávno superlegalizovanou, tedy prošla několika ministerstvy i ambasádou, takže logicky není třeba ověřovat její pravost. Navíc vám imigrační už dvakrát odsouhlasilo, že je pravá, protože vám na jejím základě už dvakrát vydali KITAS. Ale bohužel s tím nemůžeme nic dělat, takže se musí zase na úřad a trpělivě jim to tam vysvětlit.

Možná už budou vědět, protože pravděpodobně po vás imigrační tento dokument požadovalo už během prodlužování KITAS po prvním roce. Je to zdarma a na počkání. Imigračnímu stačí jen kopie. Originál jen předložte k ověření a nechejte si ho.

Až KITAP obdržíte…

Běhání ještě nekončí. Na internetu se můžete dočíst, že držitel KITAP má možnost udělat si indonéský řidičák, založit si účet v bance, vyhotovit si vlastní Kartu keluarga (KK) a vlastnit KTP, tedy indonéskou občanku. No, jenže například naše imigrační prohlásilo, že KTP je moje povinnost, takže ho prostě musím vyřídit. Na to se váže Kartu keluarga, protože jakmile máte KTP, měli byste si ji taky nechat neodkladně udělat. Je to vlastně podobné tomu, kdy jste řešili SKTT.

Ze všeho nejdříve musíte na policejní stanici, kde si prodloužíte / vyhotovíte STM (Surat tanda melapor). K tomu budete potřebovat kopii pasu, kopii KTP a KK vaší polovičky, Surat permohonan (podepsaný vaší polovičkou a opatřený známkou), kopii buku nikah a v případě prodlužování i kopii původního STM. Proces zabere přibližně tři pracovní dny a je zdarma.

S tím pak zajděte na Capil (Dinas Kependudukan), kde si zažádáte o KTP WNA a KK.

Budete potřebovat:

  • formulář F.OS.19, který dostanete přímo tam
  • Surat permohonan pembuatan KTP podepsaný vaší polovičkou a opatřený známkou (na tomto dokumentu by měly být přípsány tyto vaše údaje: jméno otce a matky, dosažené vzdělání, náboženství a krevní skupina)
  • kopii pasu
  • kopii víza v pasu (úplně prvního plus razítka, že máte KITAP)
  • kopii KITAS i KITAP
  • kopii KTP vaší polovičky
  • kopii buku nikah
  • Surat keterangan domisili dari kelurahan (není potřeba z Kecamatan, Kelurahan úplně stačí)
  • kopii STM
  • jednu fotku rozměru 3×4 (sudé ročníky s modrým pozadím, liché s červeným – např. já ročník 1990 bych měla mít modré pozadí; nakonec mi to ale odpustili, protože už v systému mou dřívější fotku s modrým pozadím měli, takže jsem jen doložila aktuální s červeným a oni mi pak na dokument stejně natiskli tu s modrým)

Pozor! Když budete na Kelurahan žádat o Surat keterangan domisili, neříkejte jim, že to chcete kvůli KTP. Nemají informace o tom, jak to funguje u cizinců, a pravděpodobně vám začnou nutit formulář na vyhotovení e-KTP (což mají jen místní). My jsme se tam kvůli tomu zasekli na dvě hodiny, protože pracovníci nedokázali a nechtěli pochopit, že opravdu potřebuju jen obyčejný dokument pro Capil. O e-KTP se totiž žádá přímo na kelurahan (někdy kecamatan).

Proces na Capil trvá přibližně týden a je zdarma. 

Smím pracovat?

Stejně jako s KITAS, i na trvalý pobyt samozřejmě pracovat smíte, ale jen v určitých oborech a navíc potřebujete IMTA (pracovní povolení), které není zrovna levné a buď si ho budete platit sami, nebo vám ho zaplatí zaměstnavatel, pokud o vás opravdu tolik stojí.

Toto pracovní povolení jako manžel/manželka indonéského občana automaticky nedostáváte. Stručně řečeno – pracovat nesmíte. Tolerují se však drobné práce, na které IMTA není potřeba. Například, když pomáháte manželce prodávat ráno koláčky na ulici nebo manželovi prodávat v obchůdku sim karty. Ale tomu se přece ani nedá říkat práce. 🙂

Tyto informace jsou aktuální v roce 2018. Jelikož se však všechny tyto požadavky v Indonésii mění, určitě si vyhledejte aktuální postup nebo se zeptejte ve facebookové skupině Law and Regulation in Indonesia, která je v tomto ohledu opravdu užitečná.

Pokud tyto záležitosti budete řešit a zjistíte, že se můj článek od vašeho postupu dost liší, budu vděčná, když mi napíšete email, abych mohla informace doplnit nebo aktualizovat.

Leave a Comment

* Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Vaše údaje nebudou předány třetím stranám.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Aktuálně na Facebooku

Poslední komentáře

  • Pavlína

    Ahoj měla bych na tebe pár dotazů, ale nejde mi najít tvůj…

  • Markét

    Děkuji za toto vysvětlení, byla jsem včera🙏😌

  • Mája

    Mě se líbilo na Weh v Aceh. 😸 Díky za tipy, Nikol!…

  • Nikolas

    Děkuju za podporu a přeju krásnou dovolenou! :-)

  • Jaroslav Tatíček

    Ahoj Nikol, jmenuji se Jaroslav a od 27.2.2023 do 19.3.2023 se budu…

Už jste četli...?

Přihlásit se k odběru

©2013-2024 NikolasCestuje – Všechna práva vyhrazena.